۰۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۹
کد خبر: ۵۹۰۸۶۱
آیت الله شب زنده دار:

قوانین مربوط به قبل از انقلاب اصلاح شوند| شورای نگهبان پاسدار اسلامیت نظام

قوانین مربوط به قبل از انقلاب اصلاح شوند| شورای نگهبان پاسدار اسلامیت نظام
عضو فقهای شورای نگهبان گفت: مسأله حفاظت از احكام الهی، مسأله‌ای بسیار مهم است؛ چرا كه پایه و اساس تشكیل حكومت اسلامی به جهت احیا و اجرای آن بوده است.

به گزارش خبرگزاری رسا، آیت‌الله شب‌زنده‌دار در مراسم نكوداشت هفته پژوهش كه به همت پژوهشكده شورای نگهبان برگزار شد، ضمن اشاره به اینكه در زمان حكومت الهی نباید بی‌طرف بود، گفت: عزت اسلام كه همان قوانین و دستوراتی است كه خداوند برای هدایت بشر نازل فرموده و در دسترس انسان‌ها قرار داده، در این است كه آنچه قوانین اسلام است، شناخته شود و درست، بی‌كم و كاست به شكل قانون درآید و در جامعه پیاده و به آن عمل شود.

وی افزود: فلسفه تشكیل شورای نگهبان، پاسداری از این جنبه مهم در حكومت اسلامی و الهی است كه عزت اسلام را كه همان پیاده شدن قواعد و احكام نورانی می‌باشد رصد و پاسداری نماید.

عضو فقیه شورای نگهبان ضمن اشاره به دیدار اعضای این شورا با رهبر معظم انقلاب كه معظم‌له سفارش مهمی فرمودند كه شما باید نسبت به احكام دین تعصب داشته باشید، گفت: مقام معظم رهبری فرمودند مجریان هنگامی كه به بن‌بست‌های ابتدایی برخورد می‌كنند، ممكن است فوراً ذهنشان به سمت راه‌حل‌های ثانوی و اضطراری برای برون‌رفت از آن مشكل برود؛ اما شما (اعضای شورای نگهبان) كه مجری نیستید و این دغدغه‌ها را ندارید، لذا باید تعصب بورزید.

وی ادامه دارد: معظم‌له تأكید داشتند هنگامی كه شما آنچه متن حكم الهی و حكم اسلام است را اصرار كنید، قهراً مجریان راه‌حل‌هایی صحیح و درستی را برای آن پیدا خواهند كرد.

آیت‌الله شب‌زنده‌دار تصریح كرد: مسأله حفاظت از احكام الهی، مسأله‌ای بسیار مهم و اساسی است؛ چرا كه پایه و اساس تشكیل حكومت اسلامی نیز به جهت احیاء و اجرای آن بوده است.

وی با بیان اینكه حداقل در سه ساحت می‌توان پژوهش را تصور كرد، گفت: ساحت اول پژوهش در راستای كشف كُبْرَیات و مسائل اساسی می‌باشد كه ممكن است تاكنون كشف نشده باشد. ساحت دوم این است كه در همان كُبْرَیات كشف‌شده، بازنگری انجام شود كه آیا در آن خطایی رخ داده است یا خیر؟ آیا احتیاج به قیودی جهت اضافه كردن و یا كاستن وجود دارد یا ندارد؟ ساحت سوم پژوهش این است كه در مقام تطبیق در مصادیق و موارد آن كُبْرَیات، پژوهش و دقت شود؛ چون در بسیاری از موارد، تطبیق آشكار و روشن نیست.

وی افزود: در ساحت سوم درست است كه قانون (كبری) روشن باشد، اما در بسیاری از موارد، تطبیق آن بر مورد یا مصداق نیاز به دقت، پژوهش، استدلال و نظر دارد.

عضو فقیه شورای نگهبان گفت: بیشتر هم و تلاش فقهای شورای نگهبان و همچنین مجمع مشورتی فقهی در ساحت سوم است؛ یعنی كُبْرَیاتی كه فقهای عظام آنها را استنباط كرده‌اند، نظرات مقام معظم رهبری و امام رضوان‌الله تعالی علیه و فقهای مشهور كه توسط این بزرگواران كشف شده است را أخذ می‌كنند، و در مقام تطبیق مصوبات مجلس محترم یا موارد دیگری كه به حسب قانون به شورای نگهبان ارجاع می‌شود را با این كُبْرَیات تطبیق می‌دهند.

وی افزود: البته مواردی نیز پیش می‌آید كه نیاز است در همان كُبْرَیات بررسی انجام شود؛ به عنوان مثال این مسأله مطرح بود كه آیا در دادگاه‌ها قضات محترم می‌توانند نسبت به ادیان یا مذاهب دیگر حكم كنند؟ و قضات در این موارد چگونه باید برخورد كنند؟ این از نظر كُبْرَوی كه چه وظیفه‌ای در این موارد وجود دارد، فتوای مسَلّم و روشنی وجود نداشت؛ لذا در مجمع مشورتی فقهی مدتی روی این مسأله كار شد و آیت‌الله مؤمن حفظه‌الله رساله‌ای در این باب تدوین كردند و به جلسات مجمع می‌آوردند كه آن زمان حضرت آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی شفاءالله‌تعالی نیز حضور داشت و بحث‌های بسیار مفیدی در مجمع مشورتی فقهی در این خصوص انجام شد. بنابراین بیشتر كار مجمع مشورتی فقهی تطبیق بر آن كبریات است و در خود كبریات بحث نمی‌شود، مگر در چنین مواردی كه اشاره شد.

وی با بیان اینكه اكنون چهل سال از تشكیل حكومت اسلامی و الهی می‌گذرد، گفت: مقصد اصلی تشكیل این حكومت، اجرای احكام الهی است؛ اما در حال حاضر قوانین فراوانی كه مربوط به زمان طاغوت است، وجود دارد كه در آن زمان اهتمامی به تحفظ احكام الهی وجود نداشته و بسیاری از این قوانین كه اكنون مجراست مشتمل بر احكام خلاف شرع می‌باشد.

آیت‌الله شب‌زنده‌دار با بیان اینكه دو یا سه سال پیش، مقام معظم رهبری از مجمع مشورتی فقهی خواستند تا آن قواعد و مصوبات مجلس قبل از انقلاب مورد بررسی قرار گیرد، گفت: بیش از 20 قانون توسط مجمع مشورتی فقهی مورد بررسی قرار گرفته كه الان نیز مشغول بررسی قانون مدنی هستیم و تاكنون دو سوم از این قانون مورد بررسی قرار گرفته است.

وی با اشاره به بررسی‌های انجام شده در مورد قانون مدنی، تصریح كرد: با توجه به اتقانی كه در قانون مدنی وجود دارد و نویسندگان این قانون امثال آقای عصار، انسان‌های فرهیخته و نسبتاً ملایی بوده‌اند اما در عین حال به خاطر تفاوت فتواهایی كه پیدا شده و یا ممكن است در اینگونه موارد هم توجه كافی نشده باشد، مواردی در همین قانون مدنی وجود دارد كه خلاف شرع تشخیص داده شده است.

عضو فقیه شورای نگهبان گفت: تقاضای ما این است كه نمایندگان محترم اهتمام ویژه‌ای نسبت به قوانین قبل از انقلاب داشته باشند؛ چون ابطال آن قوانین، خلأ قانونی ایجاد می‌كند.

وی افزود: اگر قوانین قبل از انقلاب كه دارای مغایرت‌های شرعی هستند و همچنان مجراست، ابطال شوند، مشكل خلأ قانون به وجود خواهد آمد كه اگر بین نمایندگان محترم و شورای نگهبان تعاملی انجام و برنامه‌ریزی شود و كمیسیون خاصی در این خصوص در مجلس محترم تشكیل شود تا قانون جایگزین به تصویب برسد و سپس این قوانین ابطال شود، در نتیجه خلأ قانونی نیز بوجود نخواهد آمد.

آیت‌الله شب‌زنده‌دار با تأكید بر اینكه جایگزین كردن قوانین جدید به جای قوانینی كه مغایر با شرع مقدس هستند، امری لازم است، گفت: این كار واجب الهی است و نباید از این امر كه خلاف شرعی در یك قانون و به خصوص از برخی قوانین كه كثیرالإبتلاء است، بی‌تفاوت گذر كرد.

وی تصریح كرد: پالایش قوانینی كه در آن خلاف شرع وجود دارد، وظیفه الهی است و مجمع مشورتی فقهی هفته‌ای یك جلسه در این رابطه داشت كه پس از امر مقام معظم رهبری در این خصوص، جلسات به هفته‌ای دو جلسه افزایش یافت كه یك جلسه فقط صَرف قواعد قبل از انقلاب می‌شود و الان موارد فراوانی بررسی شده و اشكالات خلاف شرع آنها گرفته شده است كه اگر اینها ابطال شود مشكل خلأ قانونی بوجود خواهد آمد.

عضو فقیه شورای نگهبان از آیت‌الله جنتی و نمایندگان درخواست كرد تا فكری عاجل و راهكار مناسبی برای این موضوع اندیشیده شود تا تكلیف این قوانین روشن شود.

وی با بیان اینكه هر شخصی متصدی كاری می‌شود نباید آن را ضایع كند و باید كار را درست انجام دهد، تصریح كرد: اگر شخص عزیزی، نماینده محترم مجلس شد باید آن نمایندگی را تضعیف نكند، و باید در كار خود مطالعه و پژوهش داشته باشد و با دقت و جامع‌الاطراف قانون وضع نماید و اگر این فرد، عضو شورای نگهبان است اینجا همین عدم تضییع، دقت كافی و پژوهش نسبت به موضوع است، لذا باید مطالعه و تفكر داشته باشد و اگر نیاز به مشورت داشت حتماً مشورت نماید.

وی در پایان افزود: مجمع مشورتی فقهی در موارد مختلف از مشورت‌های افراد زیادی استفاده می‌كند، همچنین از اطراف و اكناف، جزوه‌ها و نوشته‌هایی كه از همه طیف‌ها و افراد مختلف به دستمان می‌رسد، مورد مطالعه و بررسی قرار می‌گیرد، اما باز هم نیاز است از افراد متخصص دیگری نیز مشورت گرفته شود. به خصوص مشورت گرفتن افرادی كه دارای مشاغل فراوان هستند و كارهای مختلف دارند و این كار هم به عهده آنها گذاشته شده است، لازم می‌شود مشاورانی داشته باشند تا آنها مسائل را مطالعه و تحقیق نمایند و فرآورده تحقیقات انجام شده را در اختیار شخصی كه تصمیم‌گیر نهایی است، بگذارند./1323/د102/ق

ارسال نظرات